Monday 23 September 2013

GKB 1053 KEMAHIRAN BELAJAR

DISEDIAKAN OLEH NURUL HUDA

PPISMP SEMESTER 1 PRASEKOLAH


TEKNIK MEMBACA

     Apa Itu Membaca??™
  • suatu cara bagi mendapatkan informasi daripada sesuatu yang ditulis.
  • pembaca mestilah mempunyai tujuan sebelum memulakan pembacaan.
  • bagi menjadi pembaca yang berkesan, kita mesti menguasai beberapa teknik membaca yang betul dan sesuai dengan keupayaan kita.
  • Teknik membaca terbahagi kepada dua iaitu pembacaan cepat dan pembacaan perlahan. 

TEKNIK PEMBACAAN CEPAT/PANTAS

> Skimming (luncuran)
> Scanning (imbasan)

  TEKNIK PEMBACAAN PERLAHAN

> SQ3R
> KWLH


   Teknik Pembacaan Cepat/ Pantas

1. SKIMMING (LUNCURAN)

 > Kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat ringkas dan pantas mengenai sesuatu bahan atau maklumat.


Tujuannya adalah untuk mendapatkan :

> maklumat ringkas tetapi menyeluruh mengenai sesuatu bahan atau dokumen

> pandangan umum mengenai dokumen dengan segera


Bagaimana Membuat Skimming

• membaca tajuk pendahuluan dan rumusan bahan atau dokumen
• membaca dengan menggunakan pergerakan mata yang cepat
• fokus kepada bahagian tertentu dalam buku seperti pengenalan,
  tajuk utama dan rumusan
memberikan tumpuan sepenuhnya pada bahan yang dibaca

2. SCANNING (IMBASAN)
> Kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat yang lebih mendalam daripada skimming. 

Tujuannya adalah :

  •        untuk mendapatkan maklumat tertentu sebagai jawapan kepada sesuatu persoalan
  •        untuk mendapatkan gambaran keseluruhan mengenai tajuk
  •         untuk mengenalpasti keseluruhan kandungan
  •         fokus kepada tajuk yang dikehendaki
  •         untuk mendapatkan gambaran / latar belakang tajuk

 Bagaimana Membuat Scanning

•membaca pendahuluan dan rumusan teks secara mendalam
•membaca kandungan bab dengan pantas sambil mencatatkan kata kunci dan konsep yang  dinyatakan
•memberikan perhatian kepada rajah dan grafik yang ada


         Teknik Pembacaan Perlahan

TUJUAN :

* untuk membuat analisis
supaya lebih faham
dapat menilai bahan bacaan
memahami arahan yang diberikan
*mengingat maklumat dengan lebih berkesan


1) TEKNIK SQ3R
-SQ3R ialah teknik membaca perlahan yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961).
-Ia merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal
 kesesuaian maklumat yang terdapat dalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan
yang perlu diselesaikan.
- SQ3R  - Survey   (Mengkaji)
       Question  (Menyoal)
        Read       (Membaca)
       Recite      (Menyebut)
       Review    (Mengulas)


SURVEY (MENGKAJI)

Kaji bahan bacaan dan dapatkan isi kandungan
Baca prakata, tajuk , tajuk kecil dan sub-tajuk
Baca keterangan , carta dan grafik
Baca rumusan


QUESTION (MENYOAL)

Menyoal perkara yang berkaitan dan bersesuaian
Proses bacaan secara aktif
Menukar tajuk dan subtajuk kepada bentuk soalan
Baca soalan pada akhir bab
Bersoal jawab


READ (MEMBACA)

Tanya pada diri sendiri
Baca perlahan pada petikan yang sukar
Cuba jawab soalan pada permulaan dan akhir petikan
Dapatkan jawapan dan kaitkan dengan idea penulis
Catatkan nota yang bergaris, huruf italic dan ditebalkan


RECITE (MENYEBUT)

Ingatkan formula / maklumat dan bandingkan dengan buku yang dibaca
Imbas kembali apa yang dibaca melalui teknik penyoalan
Dapatkan maklumat penting dan tulis dengan perkataan sendiri
Gunakan deria anda untuk memudahkan mengingat
Buat ringkasan
Sediakan peta minda


REVIEW (MENGULAS)

Ulas semula maklumat yang dibaca
Ulas soalan dan jawapan
Buat ulasan nota
Gunakan kad imbasan pada soalan yang sukar
Rumusan pertama dibuat sebaik sahaja selepas belajar 


2) TEKNIK MEMBACA KWLH

KWLH adalah singkatan bagi yang berikut;
K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan ( untuk pembacaan seterusnya)

Teknik ini akan membolehkan pelajar :

1) mengaitkan pengetahuan yang sedia ada dengan apa yang dibaca

       2) menentukan apa yang telah diperoleh dari pembacaannya.

      3) menentukan apakah lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan

Dalam konteks pengajaran, pelajar dibiasakan menggunakan borang seperti yang di bawah sekiranya dikehendaki menggunakan teknik KWLH




No comments:

Post a Comment